Livstycke stigsjö
Jag ville göra ett nytt livstycke till min stigsjödräkt, nämligen såsom orginalet såg ut. Orginalet finns på nordiska museet och är från ca 1780-1799. Den är gjord i röd kamlott men eftersom det inte direkt går att få tag i nu för tiden så valde jag att göra den i röd kläde, dvs ylletyg i tuskaft. Till foder har jag använt linnetyg på 280g.
1780 — 1799
under andra hälften av 1700-talet och speciellt till högtidsdräkt
eftersom det var ett köpetyg. Ofta bars det i t.ex. ungmorsdräkten.
-skriver Berit Eldvik
Till den officiella stigsjödräkten valde man att göra livstycket i grönt tyg med röda passpoaler trots att orginalet var rött. Det gröna livstyckes valde man att använda till flera av de ångermanländska dräkterna. Dessa dräkterna dyker upp lite då och då på begagnatsidor så vill du ha en egen och inte beställa nytt så går det att få tag i.
Orginalet finns att se på digitalmuseum
https://digitaltmuseum.se/011023309406/livstycke
Lite andra dräktdelar från Ångermanland:
http://www.folkdrakt.se/bild/angermanland/dam.htm
You May Also Like
Vacation! Dala-floda
juli 31, 2020
Making pink 18th century stays- part 1
juni 22, 2020